Het Drielse Veer heeft eeuwenlang een belangrijke verbinding gevormd tussen de Zuid-Veluwe en de Betuwe. Tot 1470 deed het o.a. dienst als kerkschip, ten behoeve van Drielse parochianen die de Oosterbeekse kerk bezochten (zie Kerkpad), ook in later tijden had de veerbaas veel klanten. Hij deed heel goede zaken toen in 1843 het Nederlandse leger de Rijn overstak. Voor kanonnen, bespannen met acht paarden beurde hij 11/2gulden, voor een kruitwagen met acht paarden één gulden en voor een legerwagen van officieren 80 cent. Ook tijdens de 2e wereldoorlog heeft “het leger” het belang van deze oever-verbinding ingezien. Ditmaal met dramatische gevolgen. Van de Pool- se Parachutistenbrigade die 21 september 1944 bij Driel werd neergelaten kwamen er velen om het leven. De Duitsers hadden de veerpont reeds vernietigd en op de Westerbouwing versterking en aangebracht. Slechts een 200 Polen wist met kleine bootjes de ingesloten Airborne divisie aan de overkant te bereiken. Na de kanalisatie van de Rijn (ca. 1965) is het Drielseveer slechts als voetgangersveer tussen de Betuwe en de Veluwezoom in gebruik.
![Avondstemming bij het Drielse Veer](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/W0037-Drielse-Veer-Oosterbeek.jpg)
![De pont van het Drielse Veer heeft door de eeuwen heen vele voorkomens gehad. Hier de pont rond 1935](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/0946-Drielsche-veer-Oosterbeek.jpg)
![De Pont van het Dreilse Veer in 1942. Het Drielse Veer was voorzien van een gierpont, een met een kabel aan een punt in het midden van de rivier op de bodembevestigd . Door het schip schuin te draaien, zal de boot door de stroming de overkant bereiken. Omdat het ankerpunt en de pont enige afstand van elkaar zijn wordt de verbindingskabel met een of meerdere kleine bootjes ter grootte van een roeiboot, boven water gehouden. Deze bootjes zijn voor het overige scheepsverkeer een teken dat een gierpont gebruikt wordt en tevens dat men de pont dient te passeren aan de andere kant van de bootjes.](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/0814-Oosterbeek-Drielscheveer-1942.jpg)
![Avondstemming bij het Drielse Veer](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/W0037-Drielse-Veer-Oosterbeek-1024x653.jpg)
![De vooroorlogse gasfabriek gezien vanaf de Veerweg, nabij het Drielse veer.](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/4303-Veerweg-Oosterbeek1-1024x610.jpg)
![De Olmenhof, gelegen in de bocht van de Veerweg](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/020a-Olmenhof-Veerweg-Oosterbeek-1024x746.jpg)
![Veerweg 3 in oude glorie](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/3580-Veerweg-3-1024x716.jpg)
Op een afbeelding van rond 1905 staat de Oosterbeeksche Schietvereniging op het erf van Veerweg 3 met op de achtergrond de villa “Klein Doornik” (gebouwd 1879) met rechts daarnaast het kort daarvoor gebouwde pand Benedendorpsweg 202-204 (1902). De gasfabriek is op de foto nog niet zichtbaar maar zou kort daarna aan het Kerkpad verrijzen.
![De Oosterbeekse Schietvereniging op het erf van Veerweg 3](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/07/Oosterbeekse-schietvereniging-1905-erf-veerweg-1.jpg)
![De wolkammerij achter het hoekhuis "Schoonzicht".](https://heemkunderenkum.nl/wp-content/uploads/2014/08/Veerweg-hoek-Benedendorpsweg-20130827.jpg)
Schrijf een reactie