[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_video link=”http://youtu.be/1ghhPzRh3q8″][vc_column_text]
Terug naar Toen
Een overzicht van het openbaar vervoer in Arnhem en omgeving. Het geeft een beeld vanaf de start met paardentrams, elektrische trams en uiteindelijk trolleybussen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
1900
[/vc_column_text][vc_single_image image=”488″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”full”][vc_column_text]In 1900 rijdt de paardetram nog van Oosterbeek naar Arnhem en Velp. In 1912 gaat de electrische tram van de GETA naar Oosterbeek rijden (1911 al in Arnhem).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
1929
[/vc_column_text][vc_single_image image=”491″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”full”][vc_column_text]Deze GETA 76.2 rijdt als replica (net echt!) nu rond in het Openluchtmuseum in Arnhem[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
1930-1937
[/vc_column_text][vc_single_image image=”485″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”full”][vc_column_text]NBM motorwagen 94 op de TOL lijn (Tramwegmaatschappij Oosterbeek Laag), die Oosterbeek Laag, de Westervouwing, Heveadorp en Doorwerth (Kievitsdel) verbond en aldaar weer aansloot op de NBM lijn Arnhem – Oosterbeek – Rhenen – Zeist – Amersfoort. Motorwagens 91 – 94 waren krachtpatsers met 320 PK. Datum onbekend, maar ligt tussen 1930 (indienststelling serie 91 – 94) en 1937 (sluiting van de lijn Oosterbeek – Rhenen, waarbij de GETA de TOL lijn overnam. Foto:Coll. NVBS.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
1936
[/vc_column_text][vc_single_image image=”482″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”full”][vc_column_text]Tramlijn 1 in Oosterbeek op de Utrechtseweg (ter hoogte van Villa Vreewijk)[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Schrijf een reactie