Wilhelmina Martha Catherina (Miek) Janssen, dichteres en schilderes (Arnhem 11-4-1890 – Hilversum 20-11-1953). Dochter van Theodor Janssen, eigenaar van hotel Schoonoord te Oosterbeek, en Catharina Frederika Dijkstra. Gehuwd op 15-7-1935 met Rodolphe Gerard Alphonse Charles le Conge Kleyn. Uit dit huwelijk werden geen kinderen geboren.
Miek Janssen groeide op in een artistiek niet onbegaafd milieu in Oosterbeek. Haar oudere broer Fred (1883 – 1933) schilderde, haar zuster en haar jongere broer speelden piano en fluit. Miek zelf kreeg zangles en legde zich toe op het schrijven van gedichten. In 1912 maakte zij te Nijmegen kennis met de schilder Jan Toorop, wiens werk zij bewonderde. Van zijn kant had de schilder waardering voor haar verzen. Hun wederzijdse genegenheid, nog verdiept door Mieks overgang in 1914 tot de Rooms-Katholieke kerk, hield stand tot Toorops dood in 1928. Toorop stimuleerde Miek Janssen tot het schrijven van kunstkritieken. Haar eerste gedichten verschenen in de Catalogus tentoonstelling Jan Toorop, voor een tentoonstelling door kunsthandel Theo Neuhuys in februari 1914 in Den Haag georganiseerd. Vanaf 1915 publiceerde Miek Janssen verscheidene dichtbundels, waarin vele verzen voorkomen die geïnspireerd waren door werken van Jan Toorop, zoals Aan den einder (1915), Aan de bron [1916], Schaduw van den toren [1918]. (In te zien in het HDR Oosterbeek). Toorop van zijn kant was blijkbaar geroerd door de gedichten van zijn beschermelinge. De genoemde bundels voorzag hij van illustraties en bandversieringen.
Intussen wierp Miek Janssen zich op als propagandiste voor het werk van Toorop. Van haar essay over Jan Toorop dat in 1915 in het tijdschrift Onze Kunst verscheen, werd in hetzelfde jaar een afzonderlijke boekuitgave gepubliceerd, die omstreeks 1920 een derde druk beleefde. Een Schets over het leven en enkele werken van Jan Toorop zag in 1920 het licht. Een aparte studie wijdde Miek Janssen in 1922 aan Jan Toorop ’s Kruiswegstaties, St. Bernulphuskerk te Oosterbeek. Intussen had de dichteres zich ook gewaagd aan een drama (De onreinen, [1919]). De literaire kritiek ontving haar verzen en drama’s slecht. Het klimaat was niet gunstig voor de mystieke, vroom katholieke gedichten.
Miek Janssen heeft moeten aanvaarden dat zij in het leven van Jan Toorop – wiens huwelijk met Annie Hall niet gelukkig was – de tweede plaats moest innemen, na zijn enige dochter Charley (1892-1955). Na Toorops dood heeft zij zich in haar Herinneringen aan Jan Toorop (1933) in algemeen geïllustreerd weekblad Opgang, rekenschap proberen af te leggen over haar relatie met de schilder, met wie zij een mystiek katholieke inspiratie gemeen had.
Schrijf een reactie