Ernst Wilhelm Schramm

Schramm was een spil in het muziekleven (1818-1879)

De centrale spil in het muziekleven in Oosterbeek gedurende enige decennia van de negentiende eeuw was Ernst Wilhelm Schramm. Hij werd geboren in 1818 te Kleinschonberg (D). Op 7 januari 1849 huwt hij te Middelburg met Elisabeth Steven. In Oosterbeek woont hij aan de Weverstraat op de plek waar in later jaren het nog bestaande hoekhuis Weverstraat/Dam werd gebouwd.

Zijn buurvrouw is de Oosterbeekse schilderes Maria Vos die in 1856, komend uit Amsterdam, aanvankelijk in “de Eng” (omgeving huidige Bildersweg en Van Deldenpad) een atelier had betrokken maar in 1863 een woning met twee ateliers deelde met haar vriendin Adriana Haanen.

Schramm gaf leiding aan het meisjeskoor van de kostschool “De Tafelberg” maar ook was hij dirigent van het mannenkoor “Kunst Veredelt” en het vrouwenkoor “”Oefening Baart Kunst”. Op 19 januari 1878 fuseren beide koren en poseren zij op een foto (zie afbeelding) met in hun midden de inmiddels uit Oosterbeek vertrokken Schramm. Daaraan ging een kwestie vooraf. Zijn vrouw Elisabeth Steven overlijdt op 19 juli 1875 in Oosterbeek.

History4Me

De gefuseerde koren “Kunst Veredelt” (heren) en “Oefening Baart Kunst” (dames) in de tuin van de woning van Ernst W. Schramm in de Weverstraat. Schramm tweede rij, zesde van rechts, met baard.