Caspar Louis Reuvens

Werkzaam als 'Conservator Vissen' (1863-1915)

Casper Louis Reuvens wordt op 14 juli 1863 in Arnhem geboren. Zijn vader Louis Abraham Reuvens (1824- 1897) bekleedde een hoge positie bij Rijkswaterstaat in Arnhem. Daarnaast was hij een befaamd cartograaf.

Casper Louis studeert in Leiden biologie en wordt tijdens het schrijven van zijn proefschrift aangesteld als onbezoldigd medewerker van het Rijksmuseum van Natuurlijke Historie te Leiden. In 1890 wordt hij “” conservator vissen”, weer zonder bezoldiging.

History4Me

Reuvens temidden van zijn collega’s bij het Rijksmuseum van Natuurlijke historie te Leiden (met kalot), tweede van links.

Vaste aanstelling en aankoop Villa Vreewijk

In 1895 krijgt hij eindelijk zijn officiële aanstelling met een jaarsalaris van fl. 2.000,- per jaar, en nog steeds de helft van het bij zijn rang horende salaris. hij neemt in 1898 dan ook ontslag en vestigt zich te Oosterbeek, samen met zijn echtgenote Catharina Wilhelmina van Bemmelen, zuster van de dames vn Bemmelen die de laatste kostschoolhoudsters waren van de kostschool voor jonge dames “de tafelberg”. Hij koopt de villa “Bertha” en herdoopt dit pand tot “Vreewijk”.

Start Polikliniek On- en Minvermogenden

Daar start hij in 1899 een polikliniek voor genees- en heelkunde voor “on- en minvermogenden”. In het verlengde hiervan besluiten anderen een ziekenhuis op te richten op de plek van de huidige J.P. Heije stichting.

Ziekenhuis moet in 1909 weer sluiten

Reuvens is met dit initiatief niet erg ingenomen en na opening op 1 mei 1900 blijft hij het bestrijden. Samen met burgemeester Nedermeijer van Rosenthal krijgt hij het voor elkaar dat het veel te kleine ziekenhuis in 1909 weer sluit. Het wordt verkocht aan een Arnhemse vereniging die er in 1911 een opvoedingsgesticht voor zwakzinnige kinderen begint., de huidige J.P. Heije stichting.

In 1912 besluit Reuvens zijn polikliniek in Vreewijk te sluiten. Op 13 december 1915 overlijdt reuvens aan een longontsteking, slechts 53 jaar oud. Hij wordt begraven op de Algemene Begraafplaats Zuid te Oosterbeek. Zijn vrouw blijft tot 1919 in Vreewijk wonen.