Aart van Ewijk

Grondlegger van het 'Openbaar onderwijs in Oosterbeek'.

Aart van Ewijk behoort tot de pioniers van het openbaar lager onderwijs in Oosterbeek. Hij wordt geboren op 27 december 1836 in Ommeren. Zijn vader, bakker van beroep, drijft een winkeltje in dit buurtschapje nabij Kesteren. In 1853 schrijft hij zich in als kwekeling te Lienden en behaalt nog hetzelfde jaar de aantekening onderwijzer van de vierde rang, in 1855 de derde rang in Arnhem. Daarnaast haalt hijaantekeningen voor Frans, Wiskunde en Engels. In 1860 behaalt hij de akte hoofdonderwijzer en wordt aangesteld als hoofdonderwijzer aan de Openbare Lagere School I, gevestigd achter de kosterswoning van de Oude Kerk aan de Benedendorpsweg. Jan van`s Gravenweert, president van de schoolcommissie, had hem een nieuw schoolgebouw in het vooruitzicht gesteld. maar de eerste vier jaar worstelt hij met ruimtegebrek in het gebouwtje aan de Benedendorpsweg, twee lokalen met elk 120 leerlingen. Pas in 1864 wordt het nieuwe schoolgebouw aan de Beneden-Weverstraat opgeleverd, hier drie lokalen die al weldra onvoldoende waren om de leerlingen te herbergen.

In 1862 huwt hij met Hendrina Maria van Ingen, uit welk huwelijk in 1865 Sophia Johanna wordt geboren. Zij overlijdt jong in 1886 en ligt net als haar familieleden begraven op de Oude Begraafplaats aan de Fangmanweg te Oosterbeek. In 1872 wordt Theodora Sophia geboren en daarna de zonen Bart en Jan. In 1884 krijgt hij zoon Aart die echter  binnen een jaar overlijdt. In 1880 wordt er een eerste verbouwing doorgevoerd in 1886 4 lokalen aan de oostzijde aangebouwd. Met name deze laatste verbouwing verandert het aanzicht der school sterk. Het gebouw oogt vanaf dat jaar als een vierkante doos met weinig architectonische schoonheid.

Op het verenigingsleven in Oosterbeek heeft Van Ewijk grote invloed. Op 1 februari 1906, kort na zijn 50 jarig jubileum als onderwijzer verleent de gemeente Renkum hem eervol ontslag. In 1888 verliest hij zijn eerste vrouw en hertrouwt na zijn pensionering in 1907  met de uit Het Bildt (FR.) afkomstige Janke Henrica Meijer (1857-1944). Hij sterft in 1913.

Klompenschool

Veel meer over de klompenschool wordt verteld door Herman Kruk. Als sinds 1925 actief en vanaf 1935 een echte Oosterbeker: