Op het landgoed treffen we resten van een 18e-eeuwse parkaanleg aan, waaronder een fraaie beuken berceau, een Christuskoepel en restanten van de eertijdse “Zwitserse partij”. Het bij het landgoed behorende, speciaal als zodanig rondom het huis aangelegde park, ligt in de Gemeente Renkum (Oosterbeek). De Berceaux, “Zwitserse Partij”, Christuskoepel en belvedère liggen op Arnhems grondgebied.
Bovenaan gekomen nam men het volgende waar.
De oude molenplaatsen langs de Slijpbeek (ook wel Mariëndaalsebeek of Klingelbeek genoemd) zijn nog te herkennen aan de watervallen. De Slijpmolen, een papiermolen, werd in 1838 afgebroken.
Bij de waterval wordt het water van de bovenwijer (bovenste vijver) naar de benedenwijer gevoerd. Op die plek werd in vroeger tijd het waterrad van de molen in beweging gebracht door vallend water (bovenrad).
Op het Arnhems gedeelte van het landgoed ligt de “Christuskoepel”. Deze werd, anoniem, geschonken door de eigenaresse van de “Villa Dreyerheide” in Oosterbeek (Graaf van Rechterenweg), mevr. P.J.M. de Bruijn-Van Lede. Eigenaar, sinds 1936, van het landgoed was het Gelders Landschap. Zij kwam, als vele Nederlanders, in 1938 in de ban van de oproep van Koningin Wilhelmina voor “morele en geestelijke herbewapening”. Door plaatsing op het dak van een kruis accentueerde ze haar R.K.-geloof. Zij voelde zich zeer verbonden met de St. Bernulphus-parochie te Oosterbeek. Zo schonk zij aan de kerk de 14 kruiswegstaties die in haar opdracht werden vervaardigd door de schilder Jan Toorop. Ze zijn nog steeds te bewonderen in de St. Bernulphuskerk aan de Utrechtseweg 129 in Oosterbeek.
De zevenhoekige kapel is een ontwerp van de Amsterdamse architect Alexander J. Kropholler. De neoromaanse koepel is opgetrokken uit baksteen, met steunberen op de hoeken. De zinspreuk luidt: “Sursum Corda” , “de harten omhoog”, en is in een boog boven één der ingangen aangebracht.
In de kapel staan beelden van Mari Andriessen. Centraal staat het grote beeld van Christus met (kapot geslagen) uitgespreide armen. In de sokkel van het beeld lezen we: “Le Christ avant tout”, “Christus voor alles”. In een cirkel rond het Christusbeeld staan in de hoeknissen zeven (cementen) beelden die de zeven deugden symboliseren: geloof, hoop, liefde, gematigdheid, rechtvaardigheid, sterkte,en voorzichtigheid (zie afbeelding). Op de vloer van de kapel liggen sinds 1967 drie delen van grafzerken uit de vijftiende eeuw afkomstig van het vroegere klooster Mariëndaal. Het betreft grafstenen van de families Van Polanen en Van Appeltern
De kapel werd 8 mei 1940 opgeleverd. Na de oorlog werd deze regelmatig het slachtoffer van vandalisme vandaar dat de drie toegangen tot de kapel met traliewerk werden afgesloten.
Schrijf een reactie